سید یاسر حکیمی

حسین سرباز ره دین بود عاقبت حق طلبی این بود

سید یاسر حکیمی

حسین سرباز ره دین بود عاقبت حق طلبی این بود

سید یاسر حکیمی
بایگانی

نظام سازی

يكشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۴۸ ب.ظ

✍️✍️✍️اهمیت نظام سازی 


در همه مسائل وقتی به نظام سازی توجه نکنیم همیشه یک جای کار می لنگد و از تحقق اهداف باز می مانیم.

مجموعه رفتارهای بشر مثل چرخ دنده های یک ساعت اگر در کنار هم به صورت مجموعی توجه نشود هیچ کدام از اهداف محقق نمی شود.

مثلا در بحث جمعیت به قول حاج آقای قرائتی وقتی شما تصور کنید که قرار است 5 شکم جدید کنار سفره زندگی شما باشد هر چه هم معتقد باشید خدا روزی رسان است باز به حکم عقل می ترسید ولی اگر بدانید که قرار است 5 بازوی جدید به شما اضافه شود از جمعیت استقبال می کنید و در این صورت است که روزی رسانی خدا هم درست تفسیر می شود و در جای خودش قرار می گیرد حالا تا این جا این تمثیل فقط تغییر نگاه بود یعنی یک بخش از نظام سازی ولی باید سایر ابعاد نظام سازی هم به کمک شما بیاید و الا عملا این 5 بازو دوباره 5 شکم می شود.

تجربه بشری در گذشته و حتی در دنیای مدرن منتها قبل از نظام نئوکلاسیک و سرمایه داری نوین که بر اقتصاد مقیاس و صنایع متمرکز و عظیم مستقر است ، در خانواده همه کار می کردند و تولید کننده بودند یعنی فرد بعد از طی سنین کودکی عملا تحت نظارت والدین یا فردی که به او مطمئن بودند کار می کرد و نان آور بود.

در بعضی نقاط دنیا هم مثل چین و هند و کسانی که توانسته اند خود را از شر تحصیل کرده های آمریکایی رهایی دهند ، همگی در خدمت کار کردن همه اعضای خانواده هستند مثلا کارخانجات بخشی از خط تولید خود را به خانه ها می برند.

این مدل نه فقط یک نظام اقتصادی همه گیر را ایجاد می کند که عملا یک نظام تربیتی هم هست چون نوجوان هم می فهمد که پول در آوردن کار راحتی نیست و قدر زحمت و تلاش را عملا درک می کند قطعا چنین نوجوانی زودتر می تواند ازدواج کند چون جوهره مدیریت ثروت و مدیریت هزینه را کسب کرده است و لذا در سه گانه بلوغ برای ازدواج که اول بلوغ جنسی دوم بلوغ عقلی و سوم بلوغ اجتماعی است قدری متوازن تر خواهد بود و مثل کشورهای مقلد سرمایه داری فاصله ای بیش از یک دهه را بین سه گانه بلوغ نخواهد داشت.

حالا بلوغ عقلی می ماند که در نظامات سنتی ما با تربیت دینی کاملا تامین می شود.

بنابر این با ایجاد نظامات هماهنگ می توان خود به خود به توازن در تربیت ، ازدواج ، اشتغال و خانواده رسید.

به قول استاد ما در حال حاضر چیزی به نام نظام تربیتی و اجتماعی و اقتصادی نداریم چون همه نهادها خودمختار و بدون هماهنگی با هم و بدون تکمیل هم و فاقد عملکرد فرآیندی هستند...

۹۶/۱۰/۱۷
سید یاسر حکیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی