سید یاسر حکیمی

حسین سرباز ره دین بود عاقبت حق طلبی این بود

سید یاسر حکیمی

حسین سرباز ره دین بود عاقبت حق طلبی این بود

سید یاسر حکیمی
بایگانی

به مناسبت میلاد امام حسن عسکری

چهارشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰ ق.ظ

✍️✍️✍️امام حسن عسکری (بخش اول مطلب)
✅به قول شهید مطهری و نیز بیان مشابه رهبر انقلاب شیعه این توفیق را دارد که دوران عصمت و الگوگیری او از انسان کامل و اولیاء خدا محدود به دوران پیامبر نیست بلکه از بعثت پیامبر تا شهادت امام عسکری یعنی حدود 250 سال سیره معصوم دارد آن هم در شرایط و حالات مختلف تاریخی. لذا رهبر انقلاب از این دوران به دوران انسان 250 ساله یاد کرده اند که کتاب معروفی هم در همین زمینه و با همین نام از گردآوری بیانات ایشان چاپ شده است.(بیان مشابه شهید مطهری درباره انسان 250 ساله : رجوع شود  به مجموعه آثار شهید مطهری جلد 18 ص 38)
✅شهید مطهری از یکی از روایات نقل شده از امام حسن عسکری استفاده می کند و می فرماید امروز علما و آیت الله هایی که بگویند دعوای اسرائیل و فلسطین به ما چه ربطی دارد بر اساس روایت صریح امام عسگری بدتر از یزید و لشکر او هستند : هُمْ اضَرُّ عَلى‏ ضُعَفاءِ شیعَتِنا مِنْ جَیْشِ یَزیدَ عَلَى الْحُسَینِ بنِ عَلِىٍّ عَلَیْهِ السَّلامُ وَ اصْحابِهِ «1»
(مجموعه آثار شهید مطهری جلد 26 ص 240) ایشان ذیل تفسیر آیه وَ الَّذینَ کَفَروا بَعْضُهُمْ اوْلِیاءُ بَعْضٍ  با بیانی از علامه می فرماید کفار که مطیع خداوند نیستند که خدا بخواهد برای آن ها تکلیف معلوم کند پس معلوم می شود این ها واقعا بین خودشان یک ارتباط ولایی برقرار است که از مومنین خواسته شده مواظب باشند که فتنه و فساد کبیر در اثر تایید ولایت طاغوت صورت نگیرد. در واقع می خواهد بگوید یک سلسله روابط ولایی خاص بین مسلمین باید برقرار شود تا روابط ولایی طاغوت تضعیف شود و نتواند ریشه بدواند.
✅نکته دیگری که شاید درباره امام حسن عسگری جلب توجه کند روایاتی است که ایشان سیره پیامبر و امیرالمومنین را شرح کرده اند از ماجرای بیعت عقبه ، هجرت ، فتح مکه ، سیره پیامبر در مجادله ،... که در کتاب احتجاج مفصلا این روایات آمده است و با یک جستجوی ساده متوجه این نکته خواهید شد حتی حدیث سلسله الذهب امام رضا و روایات فراوان از این قبیل که می خواهد ریشه ها و پایه های سست شده توحید و نبوت را محکم کند تا امامت خود به خود جا بیفتد. شاید این که آخرین امام قبل از غیبت این طور سیره پیامبر را می شکافد ریشه در همین بیان مرحوم آیت الله حائری داشته باشد که کسانی که نسبت به ولایت فقیه مشکل دارند باید امامت را خوب بفهمند ، کسانی که در امامت مشکل دارند باید نبوت را خوب بفهمند و کسانی که در نبوت مشکل دارند باید توحید را درست بفهمند. و نا خودآگاه این بیان شهید مطهری به ذهن شما می آید که فرمود : اسلام یک کنسرت (جنگ به ضم جیم) نیست که از هرجایی بتوان آن را تبیین کرد.توحید نه تنها ریشه تبیین اسلام است ریشه تبیین انسانیت است.
✅ امام حسن عسکری تاکید فراوانی بر نجات فکری انسان ها دارد ایشان می فرماید : بهترین توشه‏اى که شخص دانشمند دوستدار ما براى روز فقر و نیاز و ذلّت خود ذخیره مى‏کند، حمایت علمى از دوستان ناتوان ما، و نجات ایشان از چنگال دشمنان خدا و رسول او است.(الاحتجاج-ترجمه جعفرى، ج‏1، ص:16)
ایشان حتی درباره پیامبر می فرمایند بزرگترین معجزه پیامبر این بود که علی رغم آزار و اذیت مشرکین مبنی بر این که اگر تو پیامبر هستی مثل نوح آب از زمین جاری کن یا مثل صالح ناقه ای از دل کوه بیرون بیاور ایشان پایداری می کرد و می فرمود من چنین چیزهایی از خدا نمی خواهم! در حالی که اگر از خدا می خواست چنین معجزاتی هم به او می داد. پیامبر به مشرکین می فرمود معجزه من برای شما قرآن است که به زبان انسان ها و بیدارگر قلوب و عقول آن ها است. (نقل به مضمون از احتجاج ج1 ص 64)
✅نکته جالب دیگر درباره امام عسکری مطلبی است از شهید مطهری که می فرماید امام عسگری مانند امام حسین علیه السلام یک زن را وصی خود قرار داد به همین بهانه ایشان بحثی را درباره مشارکت زنان در جامعه مطرح می کنند که خواهش می کنم مراجعه بفرمایید :مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏17، ص: )405

۹۶/۱۰/۱۳
سید یاسر حکیمی

امام حسن عسکری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی