سید یاسر حکیمی

حسین سرباز ره دین بود عاقبت حق طلبی این بود

سید یاسر حکیمی

حسین سرباز ره دین بود عاقبت حق طلبی این بود

سید یاسر حکیمی
بایگانی

به مناسبت ایام کریسمس

چهارشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹ ق.ظ

حق طلب بیدار, [26.12.17 10:07]
✍️✍️✍️به بهانه سالگرد بزرگداشت عیسی پسر مریم (بخش اول)
(این متن با مطالعه 300 صفحه درباره حضرت عیسی تولید شده است خواهشمندم قدر آن را بدانید)
✍️✍️اگر بخواهیم عیسی پسر مریم را در یک عبارت خلاصه کنیم باید بگوییم "تعلیم و تربیت" البته همه پیامبران و اولیای مسئولیت پذیر الهی در همین عبارت می توانند خلاصه شوند ولی شخصیتی مثل ایشان که کمتر به بعد جامعه سازی ، نظام سازی ، تشکیل حکومت و ابعاد جهانی دعوت اهتمام داشته است همین عبارت تعلیم و تربیت که البته پایه همه این دعوات است برایش زیبنده تر است. البته باید توجه داشته باشیم که انبیا و اولیا همین ماموریتهایی را پیگیری می کنند که به آن ها مامور شده اند لذا بعثت عیسی بن مریم در بین بنی اسرائیل و محدودیت دین او به این مردم و سابقه خراب بنی اسرائیل در پیامبرکشی و اذیت و آزار پیامبران خدا چیزی بیش از همین تربیت فردی و الگوسازی فردی را بر نمی تابد.
رسول خدا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله می فرمایند تفسیر این آیه قرآن که درباره عیسی فرمود : وَ جَعَلَنی مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ این است که او همه جا در حال تعلیم و تربیت بود و لذا این مبارک بودن عیسی در همه جا که خداوند به آن اشاره فرموده است به این معنا است (ص31) باز هم به قول عیسی علیه السلام حکمت زنده کننده و احیاگر انسان ها است همان طور که باران زمین مرده را زنده می کند. (ص29)
✍️✍️عیسی همین طور که مرده زنده می کند و بیماران لاعلاج را شفا می دهد باز هم از امتحانات الهی راحت نیست روایات متعددی از پیشگویی های مسیح نقل می کنند که اشتباه از آب در آمد (بداء) و موجب تمسخر او در بین افراد اوباش شد ولی خداوند بعدا حکمت آن را به ایشان گفت بنا بر این حتی اگر مثل عیسی مربی بنی اسرائیل باشید باز هم خدا مربی شما است و او شما را امتحان می کند و مواظب است که به غرور و تکبر گرفتار نشوید غیر این که خداوند طوری معجزات را نشان می دهد که واقعا افراد سالم و حق طلب به دین الهی گرایش پیدا کنند چون اگر این طور نبود ایمان ارزشی نداشت . (مثلا روایت ص 165)
✍️اولین نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت این است که اگر قرآن کریم و روایات متعدد از پیامبر و اهل بیت او درباره عیسی مسیح نبود ما واقعا نمی دانستیم چنین شخصیت بزرگی که در تاریخ جهان موثر واقع شده است چه افکار و منش و سبک زندگی ای داشته است چرا که امثال پولس تا توانسته اند با انجیل های جعلی آبرو و حیثیت این پیامبر عظیم الشان را برده اند. تجلی ولایت پیامبر ما بر سایر پیامبران این است که این ولایت محمدی حتی انبیای گذشته را هم احیا کرده است و واقعیت آن ها را بدون تحریف و دست کاری در اختیار بشریت گذاشته است طوری که اگر آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسای انجیل ها و تورات های فعلی آن بزرگواران را از چشم شما می اندازد و آن ها را تبدیل به انسان هایی احمق ، اهل عیاشی ، اهل فسق و فجور و اهل نسیان و فراموشی ماموریتهایشان می سازد ولی در آینه قرآن و روایات ما این پیامبران به دل می نشینند و از بشریت دلبری می کنند. نه تنها عشق و علاقه به آن ها در دین اسلام تحصیل حاصل می شود که ایمان به آن پیامبران و رسالت آن ها از شروط قبول اسلام می شود : وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ‌ (آیات اول سوره بقره) یعنی ایمان نداشتن به نبوت عیسی مساوی با ایمان نداشتن به نبوت محمد مصطفی است...عیسی مسیح در تعلیم و تربیت یک بیان متواتر دارد که در جای جای روایات پیامبر و ائمه ما از ایشان به چشم می خورد آن هم علم همراه با عمل است. مثلا می فرماید علم بدون عمل برای شما شوم است ، دانش بدون عمل شمارا از خدا دور می کند(ص 33) ، یا مثلا می فرماید همان طور که یک نابینا هر چه بیشتر در گستردگی نور خورشید برود برایش فایده ندارد علمی که به کار بسته نشود بی فایده است.(ص41) ، یا می فرماید از دانش اندک بخواهید و از عمل بسیار(ص 45)

حق طلب بیدار, [26.12.17 10:07]
بخش دوم
نکته دوم که بسیار حائز اهمیت است دنیا ستیزی عیسی است که در این حد هرگز در دین اسلام وجود ندارد او حتی مظاهر زندگی مادی را نفی می کند و از لزوم همیشه گرسنه و تشنه بودن و بی مسکن و ماوا بودن و بی ارزش بودن مطلق دنیا حتی به عنوان ابزار آخرت سخنهای بسیار دارد و عجیب است که پیروان این دین با ظهور اسلام به عنوان یک کشتی نجات وسیع و سریع و با جمع کردن بین دنیا و دین و با تایید پیشرفتهای مادی مقید به قید بندگی خدا و خدمت به انسان ها هیچ مشکلی ندارد که حتی مشوق آن است ولی پیروان این پیامبر آزادی فردی و اجتماعی و برخورداری مادی بیشتر را در دین امثال لوتر (پروتستانتیسم) و پاپ های کاتولیک سراسر عیش و نوش و رفاه می بینند نه در اسلام.در همین زمینه هم روایتی هست که بیان می دارد ابلیس گفت من به عیسی هیچ تساطی ندارم چون او بنده مخلص خدا است ولی به زودی به بهانه او مردم بسیاری را گمراه خواهم کرد.(ص125)
✍️✍️تعالیمی که توسط اسلام منسوخ شده است
 عیسی مسیح می فرماید : دنیا و آخرت در تضاد هستند نمی توان بین این دو جمع کرد ، بدون زحمت هم روزی داده می شوید برای آخرتتان تلاش کنید ، به اندازه رنج در این دنیا در آخرت بهره مند هستید (صص55-59) نان جو خوردن و با سگان خوابیدن و روی خاکستر آرمیدن برای رسیده به بهشت کم است.(ص 61) هنگام روزه داری به لبهایتان روغن بزنید تا کسی نفهمد که روزه دار هستید(97) به ملکوت اسمان ها نمی رسد مگر کسی که باکش نباشد دنیا را چه کسی می خورد(113) نان جو و آب خالی بخورید و از خوردن گندم دوری کنید و بدانید که شیرینی آخرت در تلخی دنیا است.(ص 133)
همان طور که عرض شد این تعالیم مسیح (العهده علی الراوی) که به مصلحت زمان و مکان و مخاطب شرور یهود وضع شده بود با دین اسلام منسوخ شد و دینی آسان و سهل از طرف خداوند بر مردم تکلیف شد.
✍️✍️تمثیلات عیسی بن مریم
از آن جا که تعلیم و تربیت مردم سبک زندگی عیسی را تشکیل داده بود و دائم در شهرها و روستاها می چرخید و از نزدیک مردم را ارشاد می کرد مثال زدن و تمثیل به کار بردن شیوه تبلیغی رایج ایشان بود لذا برخی از زیبا ترین تمثیلات این پیامبر رحمت را تقدیم می کنیم:
👌حضور شیطان در قبل انسان ها مثل ماری است که سر خود را دائم در ظرفی فرو می برد و فرار می کند ؛ او وقتی فرار می کند که دل انسان به یاد خدا است و وقتی سرش در قلب انسان است که فکر و خیال می کند. (ص 75)
👌عجیب است که بنی اسرائیل آب آشامیدنی خود را با دقت تصفیه می کنند و هر خار و خسی را از آن می گیرند ولی مال حرامی به بزرگی یک فیل را درسته قورت می دهند. (137)
👌فکر گناه مثل دود در خانه است. نمی سوزاند ولی بوی بد آن در خانه می ماند.
👌همان طور که باد چراغ را خاموش می کند خودپسندی عبادت را می برد. (239)
✍️✍️نکته ای تکان دهنده درباره ولایت
امام صادق علیه السلام می فرماید مردی از بنی اسرائیل فراوان عبارت کرد و دعایش مستجاب نشد به سراغ عیسی رفت و از او چاره خواست. جناب عیسی به درگاه الهی تضرع فرمود تا مشکل این مرد معلوم شود : خطاب الهی آمد که ای عیسی این مرد ما را خوب می خواند ولی در قلبش نسبت به تو تردید هست و لذا از در وارد نشده است.
امام صادق می فرماید ما اهل بیت هم همین مقام را داریم اگر مسلمانی خدا را بخواند و در دلش نسبت به ولایت ما تردیدی باشد خداوند از او قبول نمی کند. (ص81)

حق طلب بیدار, [26.12.17 10:07]
بخش سوم
✍️✍️ اهمیت امت سازی
👌حضرت عیسی می فرماید : اگر دلهای مردم آباد شود خداوند زمین را آباد می کند و اگر دل های مردم خراب شود خداوند زمین را خراب می کند. (ص 95)
👌خوشا به حال امت محمد اگر بر همگی بر ولایت او یکپارچه شوند در آن صورت دست من بالای دستهای آن ها است. یدالله فوق ایدیهم...(ص295)
✍️✍️حکمت ها
👌عیسی فردی را که هنر می آموخت تا از مردم بی نیاز شود دوست داشت و فردی را که علم می آموخت تا با آن کسب و کار کند دشمن می دانست. (ص 147)
👌کسی که بتواند جلو ستم را بگیرد و نگیرد مثل ستمگر است. (ص147)
👌خداوند شب را برای 3 کار آفرید و روز را برای 9 کار : شب برای استراحت ، عبادت و زاری زدن به درگاه خدا و روز برای نماز ، حق والدین ، طلب روزی ، امر به معروف ، نهی از منکر ، جهاد ، سرزدن از مومنین ، شرکت در تشییع مومنین از دنیا رفته ؛ این طور باشید تا همگی تحت قبه ابراهیم نبی گرد هم آییم.(ص 153)
👌حواریون هر وقت گرسنه می شدند از عیسی طلب غذا می کردند و او برای ان ها از غیب تهیه می کرد. به او گفتند بهتر از ما کیست که در کنار تو از حکمت های تو بهره می گیریم و غذایمان از غیب می اید؟ فرمود: بهتر از شما کسی است که نان حلال از بازوی خود می خورد. از فردا حواریون کارگری می کردند و با پول آن غذا تهیه می کردند.(ص153)
👌این که به کسی که به تو خوبی می کند خوبی کنی هنر نیست ، احسان این است که جواب بدی ها را با خوبی ها بدهی.(159)
👌عیسی از جایی گذشت و تا توانستند به او توهین کردند او هم تا توانست به آن ها سلام و درود فرستاد. گفتند ای روح الله این چه کاری است؟ فرمئود هرکس درون خود را عرضه کرد. (161)
👌شما را چه شده است که در تاریکی چراغ را خاموش می کنید و در روز روشن می کنید؟ دانش را برای دنیایتان استفاده می کنید در حالی که روزی شما می رسد و برای آخرت به کار نمی گیرید در حالی که برای همین به شما داده شده است.(ص241)
👌آیا اگر دیدید فردی خفته و لباس او کنار رفته او را می پوشانید؟ همه گفتند بلی ای روح الله. ایشان فرمود : خیر شما کل لباس او را کنار می زنید حتی قسمت هایی که پوشیده است.   اگر این طور نیستید پس چرا از همدیگر عیب جویی می کنید؟

✍️✍️✍️اوصاف محمد مصطفی (ص) که خداوند به عیسی بشارت او را داد :
نام او احمد است عرب زبان است و صاحب شتری سرخ موی است.رویی مثل مهتاب نورانی دارد و پال دل و شجاع است. رحمتی برای همه بشریت است. با دست خود جهاد می کند. نزدیک ترین پیامبران به من است. یکتاپرست است. ظاهر و باطنش یکی است.به مردم دستوری از خودش نمی دهد هر آن چه می گوید دستورات خدا است.تمام جهانیان فرمانبردار او می شوند. بر کیش ابراهیم است. هنگام غذا خوردن بسم الله می گوید و وقتی مردم خوابند نماز می خواند.یتیم است و در برهه ای از روزگار بلاتکلیف است،چشمانش می خوابند ولی دلش نمی خوابد،به بنی اسرائیل بگو در صدد تحریف دین او نباشند و کتاب های او را از بین نبرند و به او تسلیم شوند...(ص 259)

(روایات از کتاب حکمت نامه عیسی بن مریم ، آیت الله ری شهری با همکاری مجتبی فرجی و ترجمه حمیرضا شیخ ، چاپ و نشر دار الحدیث ، تحلیل ها با اقتباس از نگاه استاد حجت الاسلام استاد سعید دسمی در مباحث تعلیم و تربیت و نظام ولایی  است)
التماس دعا
سید یاسر حکیمی

۹۶/۱۰/۱۳
سید یاسر حکیمی

کریسمس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی